Chalet

Chalet

zondag 28 september 2014

Voorraad voor de winter

De dag begint winderig en zonnig, 19 graden. Na de middag betrekt het en aan het begin van de avond valt de eerste regen. Eindelijk water voor de met gras ingezaaide molshopen!
In de tuin ruimen we een en ander op.
Ik pluk echt de allerlaatste appels, bramen en frambozen en raap nog wat noten. De wind heeft er toch nog een paar die verborgen aan de bomen hingen los geblazen.
De rest van de dag sta ik te koken. Ik bak een taart van de aardbeien uit eigen tuin die nog in de diepvries lagen, daar kunnen mooi die paar bramen en frambozen nog bij. Er zijn nog genoeg aardbeien over voor twee potten jam.
Eindelijk vind ik ook de snelste methode om de ruim10 kilo perziken, die ongeschild in de diepvries zitten, te lijf te gaan.
Het schillen gaat het makkelijkste als je de bevroren perzik even onder heet water houdt en hem dan meteen schilt. Pit eruit, en weer terug in de diepvries.
Uiteindelijk heb ik nog maar een derde deel geschild. Genoeg voor 5 potten jam en een grote pot appel-perzikmoes.
Morgen meer: misschien nog een taart, nog wat schuimkoekjes van de overgebleven eiwitten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten